ТХЫГЪЭЛЫДЖ
ЧЕРКЕССКАЯ КАЛЛИГРАФИЯ
Черкесская каллиграфия является изобразительным средством постижения традиционной культуры. Это искусство художественного письма составит новую страницу в истории нартского эпоса, который будет воспроизведен мифоэпическими алфавитами всех стилей. Высокая духовная культура героического эпоса «Нарты» должна дать новый стимул для постижения глубины этого древнего памятника мирового значения с помощью равновеликой и не менее древней пластики линеарных форм письменных знаков черкесской каллиграфии.
Эта особая дисциплина будет включать в себя изучение черкесской знаково-символической системы, орнамента и традиционной письменности для формирования навыков национального композиционного мышления у студентов и будет представлена в следующих техниках:
ЩЫСЭ ТХЫНХАБЗ
Базовое [образцовое трехуровневое (квадратно-круглое)] письмо.
С освоения этого почерка и начинается обучение черкесской каллиграфии. Другое название этого стиля — плIымэхъурай тхыкIэ ( «квадратно-круглое письмо»). Для этого стиля характерны изысканные формы и структурная гармония сочетания элементов букв производных круга и квадрата. В основе этого стиля каллиграфии лежит природа, а в ней всё рождается от превращений женского начала (буквы круга) и мужского (буквы квадрата).
************
УЭРКЪ ТХЫНХАБЗ (плIымэрыкIо тхынхабз)
УОРКСКИЙ (рыцырский, квадратный) стиль
Уэркъ — уорк (черк.) дворянин, рыцарь.
ПЛIЫМЭРЫКIУЭ ТХЫНХАБЗ*, ПЛIЭМЫЕРЫКIО ТХЫНХАБЗ
ПлIымэрыкIуэ тхынхабз* ( «квадратное письмо»).
ПлIэмый — квадрат (западно-черкесский язык) «плIэмыерыкIо тхынхабз»;
ПлIэмыбз — квадрат (западно-черкесский язык) «плIэмыбзэрыкIуэ тхынхабз»;
ПлIимэ* — квадрат (восточно-черкесский язык) «плIимэрыкIуэ тхынхабз».
Этот стиль письма восходит к наиболее древним пиктограммам Махошкушха.
************
Уэркъ сэшхо-тхыкIэ ( «уоркское сабельное письмо» вариант «рыцарского письма»).
************
ТЕУРЫКIO ТХЫНХАБЗ (черкесская скоропись)
Скоропись письменными буквами мифоэпических алфавитов (адыго-абхазский курсив).
ТеурыкIо ( «теурико») от адыг. теурыкIу «быстроточная (река)».
************
Гъунджэ тхыкIэ ( «зеркальный стиль») — вариант письма, в котором все буквы ровняются по верхней линии.
************
ТХЬАЗЭХЭБЛЭ ТХЫНХАБЗ
Тхьазэхэбл ( «божественное сплетение», «божественный узел»).
Другие названия этого стиля: зэхэлъ-зэхэблэ тхынхабз ( «плетеное письмо»), зэхэт-зэхэблэ-зэхэтыкI ( «состав-сплетение-манера»).
Свободный живописно-графический стиль письма, при котором разномасштабные буквы каждого слова сплетены в безотрывную композицию своеобразного иероглифа.
Этот стиль имеет несколько основных вариантов:
1) плIымэ изы шIын ( «наполнение квадрата»). Пословицы, поговорки, тексты «ста истин» и подобные краткие формы с помощью этого свободного стиля письма заполняют квадраты на плоскости.
2) нарт гъогуан ( «нартский путь»). Этот стиль плетеного письма с небольшими «спусками» и «подъёмами» букв относительно горизонтальной оси
отдаленно напоминает хеттскую иероглифику.чем-то Другое название этого стиля: къушъхьэ гъогуан — «горный путь».
*******
3) нарт мыжъоупцIищ ( «три нартских оселка»). Этот вариант исполнения текстов
нартского эпоса в виде горизонтально выполненного заголовка и трех вертикальных полос
заполненных свободным стилем письма. Причем текст начинается с верхней части
левой полосы и первое слово оформляется в особой форме
имеющей вид прямоугольной с округлыми краями арки.
Подобным образом оформляется верхняя часть каждой полосы.
Прописные буквы в системе письма отсутствуют, в заголовках и в некоторых других
случаях все слово может быть написано без верхних и нижних выносов (своеобразный
аналог прописных букв в других алфавитах). Общий силуэт этой композиции имеет форму
Т-образного символа Тхьэпщ исторической Черкесии (из ореховых или дубовых стволов в
священных рощах и каменного в Древней Хатти).
**************
4) МэщыкIэ къэхыжьын тхыкIэ (стиль «возвращенные семена проса»).
Это стиль письма с оформлением выносных верхних и
нижних линий букв точечными окончаниями
(1, 3 или 7 точек на ту или иную линию).
**************************************
5) Адыгэ къуае ( «черкесский сыр») — это стиль письма с оформлением окончаний
некоторых букв спиралевидными элементами по форме и тиснению
напоминающие черкесский сыр.
*************************************************************
6) Тхьэм илIыкIо пцIашхъо (божественная посланница ласточка) — это стиль письма с оформлением нижних
окончаний некоторых букв каллиграфического текста,
выполненного любым способом, в виде стилизованного ласточкина хвоста.
****************************************************
Тхыныпсэ куп «пчъэ» (буквы группы «дверь»):
Тхыныпсэ куп «Iанэ» (буквы группы «черкесский стол»):
Тхыныпсэ куп «самгъур» (буквы группы «орел»):
Тхыныпсэ куп «щэнэбз» (буквы группы «треугольник»):
Тхыныпсэ куп «тIаркъу» (буквы группы «развилина»):
Тхыныпсэ куп «тIыбжъэ» (буквы групы «рога тура»):
Тхыныпсэ куп «хьарабжъэ» (буквы группы «рога буйвола»):
Тхыныпсэ куп «гъупчъ» (буквы группы «серп»):
Тхыныпсэ куп «тхыщ» (буквы группы «крюк»):
Тхыныпсэ куп «пэрэжъый» (буквы группы «тёрн»):
************
ТХЫНЫПСЭХЭМЭ И ТХЫНХАБЗ
(написание букв)
Тхыбзэжъ — древняя письменность.
Тхыгъэлыдж — черкесская каллиграфия.
Тхыгъэ — письменность.
Тхыгъэмаф — благопожелание, выполненое в технике черкесской каллиграфии.
Тхыналъ — текст.
Тхыналъэ шъыпкъэпс — текст оригинала.
Тхыныпс — буква.
Дэхэрытх - каллиграфия.
ТхынакIорытх — каллиграфический почерк.
ТхынакIо — каллиграф.
Iэпэрытх — рукопись.
IэпэкIадз — роспись, подпись, автограф.
IэпэкIэдзакI — манера подписи (росписи).
Шъыпкъэпс — оригинал.
Тхыбзалъ — алфавит.
Тхыныпсэтедз — шрифт.
Тхыныпсэтедзхэр — шрифты (Fonts).
Тхынтедзэрэщ — клавиатура компьютерная.
Тхьалъэусэ тхыбзалъ — мифоэпический алфавит.
Тхьалъэусэ тхыбзалъэ тхыналъ — текст выполненный мифоэпическим алфавитом,
сакрально-поэтической азбукой «тхьапищэтх» и черкесской иероглификой «тхынзэпс».
Т Т Т
Тхыныпс — буква тамгического алфавита.
Тхыныпсэ-зэпх — лигатуры черкесского мифоэпического письма.
Тхьапищэтх — черкесская сакрально-поэтическая лигатурно-слоговая азбука.
Тхынзэпс (тхыныпсэ-зэпхэ псалъэхэр) — черкесские иероглифы.
Тхыныпсэ-пычыгъо тхыбзалъ — черкесский буквенно-слоговый алфавит.
Тамыгъэ-Тхьэбзэ-Тхыпхъэ — черкесская (адыгская) знаковая система.ТыгъэкъохьэпIэ-Iодышъэ лъэпкъымэ я Тамыгъэ-Тхьэбзэ-Тхыпхъэ — Знаковая система, древняя письменность и тамги черкесов, абазин, абхазов и убыхов, основа мифоэпических алфавитов.* * *
Адыгэ тхыбзасэ — черкесская ручка для каллиграфии из бамбука, самшита.
Тхыбзасэ — ручка для каллиграфии.
Тхыбзасэ сэмб, тхыбзасэлъ - колпачок ручки для каллиграфии.
Тхынджасэ — черкесский инструмент для каллиграфии по глине.
тхынджасэ плIымэбз — инструмент с квадратным сечением.
тхынджасэ цэкIыщ — инструмент с трехгранным сечением.
тхынджасэ хьалы - инструмент с клиновидным сечением.
тхынджасэ дыды - инструмент игловидный с круглым сечением.
тхынджасэ кIыпс — инструмент с круглым шариком на конце.
ятIэтетхъу - резец гончара (инструмент) /ятIэтхъуц.
ятIэтетхъо — гравировка (на керамике).
************************
ТЕУРЫКIО ТХЫНХАБЗ
Абхазо-адыгский курсив
* * *
ФРАГМЕНТЫ ИЗ НАРТСКОГО ЭПОСА
УЭРКЪ ТХЫНХАБЗ
Уоркский (рыцарский) стиль
Натэ Щэбатынэкъо икъэхъукIь
Уэзэрмэдж къызэригъэнэжьыгъэр
(натыхъоджэ тхьалъэус)
Нартхэр (№ 226, III т, 30-32 н.)Озэрмэджь лIы дэгъоу, Iущэу щэрыоу, губзыгъэу Натыем исыгъ. Ащ фэшIы рэнэу
ятхьэматэ зэпытэу щытыгъ. Ау лIыгъэр зэрэтихырэм фэшIы алэджы ыгъэкIоды
ышъIоигъоу ыгу къэкIыгъ, ау ыгъэкIодыгъо имыфагъэу Озэрмэджьы къо къыфэхъу,
ащ «Щэбатынэкъу» Озэрмэджьы ишъузы сIэу феусы.
Озэрмэджь Нат зэIукIэм щыIэу, къо къыфэхъугъ. Къызыфэхъум, Озэрмэджьы
ишъузы кIыунэм кIалэр аригъэхьыгъ.
Зы хьэ, зы бгъэ, зы щы аIохэу кIыунэм дыкIьигъэуцуагъ.
ЛIэр къызэкIожьым риIуагъ: — КIалэр лIагъэу къэхъугъэти кIязгъэтIагъ.
— КIо лIагъэу къэхъугъэмэ шъыд тшъIэн, тинасып хэлъыгъэн фаеп, —
ыIуи Озэрмэджь бгъодэкIыжьыгъ.
Аущтэу лIым ымышъIэу кIалэр кIыунэм щаригъэпIугъ, илъэс пшIыкIутIф-пшIыкIух
фэдиз егъэшъIэфэ.
А мафэм Озэрмэджь агъэлIэщтэу шъузым къэбарэр зызэхехым,
кIалэр къыкIьищыгъ. Ным кIалэм сIэу фишIыгъэр Щэбатынэкъу, — щабэ иIэу,
итынджьэ бэркетэу хъу шъIоигъуагъ.
Щэбатынэкъуэ дунэе нэф ымылъэгъугъахэу щытыти, лъэщэу ыгъэшIэгъуагъ.
Тыгъэм Iапэ фишIи, зылIэужьыгъомджьэ янэ еупкIыгъ. Адрэми зэрэтыгъэр къыриIуагъ.
Пчыхьэм зэхъум, жъуагъомэ акIэупкIагъ. Ахэри зэрэжъуагъохэр янэ къыриIуагъ…
Текст отпечатан шрифтом «Уэркъ тхыкIэ».
* * *
И хьэ самырхэр бгъурыдзауэ,
И бгъэ гъэсахэр шъхьэрыдзагъэххэу,
Тхъо къэрапцIэ, блапшъэ шъхьэгъуру
IэкIоцIырыжьым тесу,
И бжьыпэ огъор огъуишъэ пэлъытэу,
Зыригъэлъэтэхым къащыргъэ пшъэхуу,
И афэху джанэр зэшIышIэу,
Езыр гу ишI бгы ишIу,
Шу закъоу къолъыс.
Хьэ самырыбэри еутIыпшъ,
И джатэ Iэпшъэри ехуз,
Биижъыдзэри гулэзшъ …
* * *
ЩЫСЭ ТХЫНХАБЗ
(базовое письмо)
БЭДЫНОКЪУЭ КЪЫЗЭРАЛЪХУАР
(рождение Бадыноко)
СЭТЭНАЙ-КЪЭГЪАГЪ
(Сатанай-цветок)
Образцы текстов нартского эпоса адыгов, абазин, абхазов и убыхов,
выполненных с помощью мифо-эпических алфавитов
1
Сэтэнай-къэгъагъ
(хьатикъое тхьалъэусэ)1
Сэтэнай-гуащэм къэгъэгъэ дахэ горэ, Пшызэ Iушъо, мэзблыгу горэм къотэу къыщилъэгъугъ.
«Мыщ фэдиз зидэхэгъэ къэгъагъэр тиунэ пчъэIупэ IузгъэIыстэнышъ, зылъэгъурэм
ыгъэшIагъоу Iорэт!» — ыIуи ядэжь къыхьыгъагъ, аIуагъ. Къыхьи чIым хигъэIыстагъ.
Ыужырэ мафэм ащ еплъымэ — ытхьапэмэ загъэчэрэзыгъ — гъугъэ. Ар Сэтэнай-гуащэм
лъэшэу шIоигъуаджэ хъугъэ. Зэгорэм, а къэгъэгъэ дэхэ дэдэм фэдэ къыхьи:
«Ыпэрэ мыхъугъэми мыдырэр хъункIи хъун» — ыIуи, ятIонэрэу етIани ыгъэIыстагъ.
Ари гъугъэ. Ящэнэрэу къыхьи: «Ыпэрэхэм афэмыдэу мыр мыгъункIи хъун, —
ыIуи, пчъэIупэм IуигъэIыстагъ. Ащи ытхьапэхэм зыкъырагъэIыхыгъ.
Сыд пае мэзблыгум зэрэпсаухэу къосымыгъэтыгъэх!» — кIэгъожьыгъэу ышъхьэ фиIожьыгъ.
ОшIэ-дэмышIэу ошъуапщэхэр къытезэрэхьэхи, ощхышхо къещхыгъ. Нэужырэ мафэм еплъымэ:
Сэтэнай-гуащэм икъэгъагъэ гъэшIэгъонэу зыкъыIэтыжьыгъ.
ГушIуагъэ Сэтэнай-гуащэ. Ощхыпсым къэгъагъэм ыпсэ арэущтэу къыпигъэкIэжьыгъ.
Арэущтэу апэрэу цIыфмэ псым шIуагъэу иIэр къашIагъ. «Псыр — псэм фэд» — нартмэ аIуагъ.
2
Нартхэмэ спы цIыкIухэмрэ
(абдзэхэ тхьалъэусэ)2
Нартымэ ялъэхъаны тэ тилъэныкъо иныжъхэри спы цIыкIухэри исыгъэх.
Иныжъым ыпэ къиIирэ жьым спы цIыкIур зэрилъасэщтыгъ.
— Сы пшIэрэр? — иныжъым ыIощтыгъ.
— Бэщ сштэны, сыоон сихьисап! — спы цIыкIум зиIоIе, адырэмэ кIаIэщтыгъ.
Иныжъхэр лъэшэу къэрабгъэщтыгъэх.
Хъымыщ ягуащэ спы лъэпкъыгъэу къаIотэжьы. Пэтэрэз янэ Спы-гущэр ары.
3
Нарт Шъэбатныкъо икIэлэгъор
(бжъэдыгъу тхьалъэусэ)3
Ныомрэ лIыжъымрэ Шъэбатныкъо чIыунэм щапIутыгъ нартымэ амышIэу…
Лъэбыцэр унэм икIи шэщэу блапшъэ зиIэшэр зэрытым кIуагъэ …
4
Саусырыкъо гъэжъо чылапхъэр натымэ къызэрафихыжьыгъагъэр
(шапсыгъэ тхьалъэусэ*)1
Натыхэр гъэжъо шIэным пылъыгъэх. Гъэжъо шIэным пылъымэ анахьыжъэу щытыгъэр
Тхьагъэлыджь арыгъэ…
— ЫсIэ къышъуиIуагъэба? — ыIуи Сэтэнае натымэ къяупкIыгъ… —
Емынэжъ иунэ тэ щыI? — аIуи натхэр кIэупкIагъэх..
5
Уэзырмэс и иужьрей зейкIуэ
(беслъэней тхьалъэусэ)5
Сытми зы махуэ гуэрым кхъуафэжьейр хы Iуфэм и гъунэгъу хъууэ щыхуежьэм,
адрей лъэныкъуэмкIэ щыIэ хэку бийм я дзэр къыIутти, абыхэм Уэзырмэс и
кхъуафэжьейр иралъэфэлIащ Iуфэм…
6
Лъэпшъ къехъулIагъэр
(кIэмгуе тхьалъэусэ)6
Лъэпшъ нартмэ ягъукIэ Iазэу щытыгъ. Мыжъом гъучIыр хишIыкIыти, зыфаер
зэкIэ ышIэщтыгъ. Арыгъэ игъукIэ шIыкIэщтыгъэр. Арэу гъукIэ Iазэу, цIэрыIоу щытыгъ…
7
Бэдынокъуэ къызэралъхуар
(къэбэрдей тхьалъэусэ)11
Бэдынокъуэ нарт лъэпкъым къыхэкIащ. И анэри нарт лъэпкъщ, и адэри нарт лъэпкъщ.
Нартхэм биижь бзаджэ яIэу, куэдрэ зауэ къращIылIэу щытащ. Зы зэман гуэрым
хъыбар ирагъэщIащ нартхэм я бийм я деж кIуэуэ езэуэну гурылъ зэращIамкIэ.
Зы тэлай дэкIри, нартхэм хъыбар зэры-рагъэщIам хуэдэу, хъыбари кърамыгъащIэу,
жэуапи кърамытыжу, биижьыдзэр нартхэм зэрымыщIэу къатеуащ.
Нартыжьхэм хабзэу яхэлът зэзэуэну бийм пIалъэ ирату, хъыбари ирагъащIэу
«дывэзэуэну дынэкIуэнущ мыпхуэдэ зэманым»,- жаIэрэ. АрщхьэкIэ бийм хабзэр
икъутэри: «Нартыжьыпкъ ткъутэнщ, нарт хэку тхъунщIэнщ»,- жаIэри нарт хэкум
къихьащ. Бийр залымт, гущIэгъуншэт, щIыхьыншэт, хэкум гузэвэгъуэ къыралъхьащ.
Нартхэр зы махуэрэ зы жэщрэ бийм езэуауэ, пщэдджыжь пшэкIэплъыр къыщищIым:
И хьэ самырыр бгъурыдзэу,
И бгъэ гъэсахэр щхьэрыдзагъэхэу,
ТхъуэкъарапцIэу, блапцIэ щхьэ гъуру,
Iэ кIуэцIрыжым тесыххэу,
И бжьыпэ уэгъуэр лIы уэгъуищэ пэлъытэу
Зригъэлъэтэхым къашыргъэ пщэхуу,
И афэху джанэр зыщIыпщIу
Езыр гу ищI-бгы ищIу,
Шу ябгэр къолъыс,
Хьэ самырыбэри еутIыпщ,
И джатэ Iэпщэр егъэз,
Биижьыбэдзэри егъэгулэз,
Гузэва нартхэми ягу мэзэгъэж.
Бий гуащIэр гъэру йощIых,
Къахыхьа закъуэр нартхэм ямыщIэ,
ЗэрагъэщIэнри ялъэкIкъым,
Бийр хьэдэ лъэрыщIыкIыу щIыпIэм къренэ,
Псэууэ къина закъуэм нэIурыдзэныр ныхуещI,
«Хъыбар ягьащIэ» жыхуиIэу,
Iэ гупэ уэгъуэри хуещIыжри
КъыздикIа лъахэми иутIыпщыжщ…
Зи щхьэр ямыщIэу,
Зи лIыгъэр къащIа
Гъусэншэ шур къэсри
Хабзэ бащэр и нэIурыту,
Нарт зэхэтхэм къащыхэпсыхэм,
Сосрыкъуэ къыщылъэтри еубзэрабзэу,
Бзэ IэфI и бэщэныр и фэу,
Бгъэдэлъэдащ.
ФIэхъусыр зэфIэкIыу
ФIыщIагъэр щрагъэбэкIым
Нарт дамыгъэм къыIуигъэплъахэщ:
«Сэри сывихэку цIыхущ,
Нарт щауэгъуу къысхуейм сыкъигъуэтынщ.
Псалъэр вгъэгунащIэу
Iэщэр вгъэхьэулейуэ фызэрызэхэтыр
Ди хэку къезмыгъэкIуу,
ДызэкIунуи къысфIэмыщI,
СыкъэвмыщIэу сыкIуэжынри тызогъакIуэ»,-
жиIэри къахэкIыжри къежьэжащ.
Образцы текстов составлены из отрывков нартского эпоса, пословиц и поговорок.
1. Сэтэнай-къэгъагъ (хьатикъое тхьалъэусэ*), Нартхэр, т.1, н. 81.
2. Нартхэмрэ спы цIыкIухэмрэ (абдзэхэ тхьалъэусэ). Нартхэр, т.4, № 511, н.89.
3. Нарт Шъэбатныкъо икIэлэгъуэр (бжъэдыгъу тхьалъэусэ). Нартхэр, т.3, № 243, н.110.
4. Саусырыкъо гъэжъо чылапхъэр натымэ къызэрафихыжьыгъагъэр
(шапсыгъэ тхьалъэусэ). Нартхэр, т.2, № 113, н.53.
5.Уэзырмэс и иужьрей зейкIуэ (беслъэней тхьалъэусэ). Нартхэр, т.1, № 35, н.188.
6. Лъэпшъ къехъулIагъэр (кIэмгуе тхьалъэусэ). Нартхэр, т.1, н.227.
7. Бадынокъуэ къызэралъхуар (къэбэрдей тхьалъэусэ). Нарты, М., 1974, с. 80-81.
8. Пословицы и поговорки адыгов и абазин.
* тхьалъэусэ — 1. миф, эпическое сказание; 2. мифический, мифоэпический (Д.Р.).
Продолжение в разделах:
«Черкесские алфавиты» и «Образцы каллиграфии».