-
Полный алфавит из 70 букв и 18 цифр +
* * *
Краткий вариант слогового письма включает 329 символов
* * *
Полный вариант слогового письма включает 752 символа
АДЫГЭ УСЭТХЬАПИЩЭ ТХЫБЗАЛЪ
Черкесская сакрально-поэтическая лигатурно-слоговая азбука
ТХАПИЩЕТХ
Тхапищетх — расширенная буквенно-слоговая азбука, органичная часть традиционной черкесской (адыгской) письменности, наряду с мифоэпическими алфавитами и шестнадцатью цифрами составляющая триаду черкесской письменности. Тхапищетх это по существу своеобразная лигатурно-слоговая система письма, в которой каждый письменный знак представляет собой сочетание двух или трех вписанных друг в друга графем мифоэпического алфавита с элементами гласных букв. Эта азбука предназначена в первую очередь для написания поэтических текстов черкесской Нартиады, а также всех традиционных жанров национальной поэзии (Шъыпкъишъ, Хъохъу, Усэтхьапищ и… вообще высокой поэзии).
Триада черкесской письменности требует поэтапного изучения. Вначале необходимо изучить мифоэпический алфавит, затем лигатурно-слоговые знаки и тогда черкесские иероглифы усваиваются без особого труда.
В настоящее время идет уточнение и коррекция слогового варианта, который включает в себя иногда и буквы мифоэпического алфавита. Слоговая азбука уже без особого труда выходит и на третий уровень т.е. два-три слога могут, слившись стать смыслообразующей формой — словом, именем и органично сосуществовать на трех уровнях взаимодополняя друг друга. Таким образом слоговая азбука вырастает из мифоэпического алфавита, а из слоговой азбуки вырастают черкесские иероглифы — тхынзэпс (тхыныпсэ-зэпхэ псалъэхэр), но не как самостоятельная иероглифическая письменность, а как дополнительная составляющая черкесской письменной триады. Черкесские иероглифы могут использованы как смысловые акценты, участвовать в оформлении личных имен, названий и заголовков.
Тхьашхо, Тхьэшхуэ* - Тхашхо. В черкесской (адыгской) адыгской мифологии верховное
божество, демиург, хозяин Вселенной, творец всего сущего и происходящего. Триада черкесской письменности (образец).
Хъулъфыгъэ — мужчина. Триада черкесской письменности (образец).
Бзылъфыгъэ — женщина. Триада черкесской письменности (образец).
Т Т Т
ТХЬАЛЪЭУСЭ-ТХЫБЗАЛЪЭ-ТХЫНАЛЪ
текст выполненный мифоэпическим алфавитом,
сакрально-поэтической слоговой азбукой «тхьапищэтх» и
черкесской иероглификой «тхынзэпс»
Бгым и къутафэхэр псыор ебэу,
Шъхьагуащэ шъхьалэр — мыжъуакIэ удж.
Тхыныпсэ шъэфыхэр нафэу ешIы
ТХЬАЛЪЭУСЭ-ТХЫБЗАЛЪЭ-ТХЫНАЛЪ
* * *
Тыгъэгъазэ хъохъу / Черкесский гимн зимнего солнцестояния.
Ти Тхьа-Тыгъэ-Тхьашхо, ти Псатхьэ закIу!
Уашъори ЧIыпсыогулъэри зезыгъакIо
Тыгъэшхо къызыбгъэдэкI
ЩымыIэр хэзыгъахъоу
Телъыджэ гоузишъэр зи Iэуж
Псэури зыщыгугъэу
Зыми щымыгугъыжь
Къэхъури зэлъэIоу
Зыми емылъэIужь
Ти Тхьа-Тыгъэ-Тхьашхо!
Тхьашхо закIу!
ЩыIэ псэури зытетыр Хабзэшъ
Хабзэм тетэу Тыгъэм зыкъегъазэ
Тыгъэм зыкъегъазэм
Мафэ къыддакIори
Мафэ къыдэкIорэм
ШIугъо кIыгъунэу
ГушIуагъо фэтшIынэу
ФэтшIырэр бэгъонэу
Бэгъуагъэр ти коныжъэу
Тхьашхом тыкъэзышIагъэм тыгъэун!****************************************
Вариант алфавита (сокращенный) из 63 букв и 10 (на клавиатуре 16) цифр*****************************Дэхэнагъо ихъишъ(Еджэркъое тхьалъэус)Сага о Дахонаго (нартский эпос адыгов)Текст отпечатан с помощью компьютерного шрифта Circassian Nart-Gunj буквенно-слогового черкесского мифо-эпического алфавита573. ДЭХЭНАГЪО ИХЪИШЪ (Нартхэр, Мыекъуапэ, 1970, т.4, н.225-227)
(Еджэркъое тхьалъэус)
Нартмэ насып яIэу, былымыр афэбагъоу, лэжьыгъэр гъэбэжъу афэхъоу, огъум щымыщынэжьхэу зыфэхъугьагъэр Дэхэнагъо фэгъэхьыгъэу тилIыжъхэмэ къаIотэжьыщтыгъэ.
Дэхэнагъо псыхъуабэмэ, мэзыбэмэ, къушъхьэтхыбэмэ акIыбэу, уекIолIэни уечIэлIэни умылъэкIынэу къэрэгъулабэ иIэу лъэгапIэ горэм тесыгъ. Пшъашъэр о къэплъэгъугъэмэ анахь дахэу, итеплъэ закъо укъыгъэукIытэу, цIыф Iушэу щытыгъ. Ау ащ фэдиз шIуагъэ зыхэлъыр пIэ къибгъэхьан плъэкIынэу щытыгъэп. Сыд фэдиз лIыгъэ зэрахьэу, а лъэгапIэм цIыфхэр нэсхэми, ежь Iэшэ-мэIоу шыоу къыпэгъокIыти къыукIыжьыщтыгъэх. А насыпыр ежь ышъхьэ пае къыхьы шъоигъоу, пстэуми ежь ахэбаикIын игухэлъэу ыдэжь кIозэ, екIодылIагъэр шыуишъэ хъункIэ зы щыкIэ хъугъэ.
Пчыхьэ горэм нартмэ яшэхъо — мэлахъохэр тэкъэжъ машIом пэсхэзэ, лIыжъ горэм къыригъажьи Дэхэнагъо икъэбар къафиIотагъ.
— Шъуащыщ горэм гу ышIэу кIоу нартмэ, а Дэхэнагъо къафихьыгьот, сэрмафэ! — ыIуагъ лIыжъым.
ТIымыс ыцIэу нарт шъао горэ щысыти иныбджэгъухэр къесэмэркъэугъэх.
— Ей, ТIымыс, хьаолыеу ущымыс, уипкIэгъуалэ ешэсыри зегъахь Дэхэнагъо дэжь!
Нарт кIалэм ар тIэкIу шъхьакIо щыхъугъ, ау къызхигъэщыгъэп. ЛIыжъым гущыIэ къырити, зыкъызэкIиугьуаий къэшэси къежьагъ.
КъакIозэ нарт ТIымыс мэз горэм къынэсыгъ. Мэзым хьакIэ-къуакIэуи, хьацIэ-пIацIэуи хэсыр къыфилъыгъ, ау ахэр зэтриукIыхьи, зитхьакIыжь-зилъэкIыжьи игъогу техьажьыгъ.
Псыхъуибл арыкIыгъэу Дэхэнагъо зытеc къушъхьэм еблэгъыгъэу дунаир ыупIыцIэу бгъэжъышхо къытеуагъ. ЗыкъиутIэрэбгъуи ытамэкIэ къеуагъ. Зи зыхимышIэ фэдэу мыдырэм зыригъэхьы зэхъум, етIани бгъэжъыр къытефарзи къеуагъ. Утынхэр хьылъагъэх, ау ышIэщтыгъэх. Ау бгъэжъым ар къодыеу блэкIын зэримылъэкIыщтыр ышIошъ зэхъум, зыфигъэпси, бгъэм нкъэогъу чатэр пэIуидзи ыукIыгъ.
Къушъхьиблымэ атхыхэр зэпичи, моу Дэхэнагъо зытес къушъхьэ шыгум зыщдэкIоеным, бгыбзэмрэ хъонымрэ къыIутэкъоу, зихъумэ-зилъэу, ынэтIэгу нэ закъо итэу, ыбгъэгу маисэ хэлъэу мэзлIыныкъо мэхъаджэ къыпэгъокIыгъ. Ащ зыкъебгъэдзы хъунэу щытыгъэп, — ыбгъэ хэлъ маисэмкIэ ши, цIыфи къызэгуиупкIынэу щытыгъ. Ар ешIэти ипкIэгъуалэ елъэдэкъаун ичэтэIапшъэ пытэу ыIыгъэу мэзлIыныкъом телъади иIоф ышIагъ.
Пшъыгъэу, пагъэу, кIуачIэу къыфэнэжьыгъи щымыIэу, ишы ылъабжъэхэри пыутыгъэу щыт нахь мышIэми, ыгу мыкIодэу, къеомэ къакIозэ, жьы хьарзэр пылъэу зыгорэ шыпцIэгъоплъ тесэу къыпэтэджыгъ.
Къызэрэсырэм тетэу шыубгъэмкIэ зэбэныхэу фежьагъ. Арыти, ТIымысэ ипкIэгъуалэ бгъэкIэ къыпэгъокIыгъэм ишы зеом, тесым итандж пaIo шъхьащызи, ышъхьац благъэ къычIэзыгъ. ТIымысэ ичатэ Iэтыгъахэти адырэм ичатэ еуи IэкIиутыгъ. ИIашэ къыштэжьынэу псынкIэу зыкъыридзыхи шъхьае, нарт шъаор лъыуи ышъхьац гъэщыгъэ къызIэкIигъахьи, ыIэ пытэхэмкIэ къызэхицIыцIи къызIэкIиубытагъ:
— Дэхэнагъу тинасып,
Псэм нахьи тинахь лъап!,
Нарт ябыны сырилIыкIу;
Сэ сшъхьэ пай сыкъэкIуагъэп!
Арэущтэу игухэлъ зыреIом, адырэм IуапIи-шIапIи иIэжьыгъэн фаеп.
- О ТIымыс! — eIo пшъашъэм, -
Зышъхьэ сымылъэгъоу,
Зинэплъэгъу сыкIэхъопсэу,
Илъэсыбэ сызэжагъ!
Еблагъ, нартмэ яшъау!
Пшъашъэр къелъэIуи шъхьаем, феблэгъагъэп. Дэхэнагъо ежь ишыплIэ къыдегъэтIысхьи, ащ ишы пцIэгъоплъ ежь ипкIэгъуалэ къыгуишIи къеуи къежьэжьыгъ.
Нартхэр гушIуагъэх, шыгъачъэрэ псэгъаорэ хэтэу мэфибл джэгу фашIыгъ. Нысэр агьэшIуагъ, алъытагъ.
Дэхэнагъо шэн-сэн гъэшIэгъон хэлъыгъ: огъумэ — ощх къыригъэшхыщтыгъ, оялэмэ — ошIу къышIыжьыщтыгъ. Ащ фэдэу цIыфхэмкIэ насыпышхо, а бзылъфыгъэм пылъыгъэу адыгэмэ къаIотэжьы.
* * *568. ТХЬЭГЪЭЛЫДЖ И МЭШЫМ И НЭГУ ЩIЭЛЪАР ЩIЭКIАЩ
(Адыгэ хэкум ис къ. Кощхьаблэ щатхыгъэ тхьалъэус)
Тхьэгъэлыджрэ и къуэмрэ мэш трасэри къэкIуэжащ. Зыкъом дэкIауэ и къуэр игъэкIуащ игъэплъэну. И къуэр мэзым еплъри къэкIуэжри жиIащ:
— Ди мэшыр икъукIэ бэгъуащ, мэш бэв къытетхынущ мы гъэм, — жиIэри.
А мэшым зыгуэр и нэгу щIэлъщ,- жиIащ Тхьэгъэлыдж.
Зыкъом дэкIри аргуэру Тхьэгъэлыджым икъуэр игъэкIуащ мэшым, игъэплъэну.
Тхьэгъэлыдж и къуэр кIуэщ, еплъри къэкIуэжри жиIащ:
— Ди мэшыр бэгъуат, ауэ зы къру гуп къеуэсауэ ди мэшыр хьэлэч ящIыр, яшхыр, — жиIэри.
— А къру гупым зыгуэр я нэгу щIэлъщ, — жиIащ Тхьэгъэлыдж. Ауэрэ, зы зэман дэкIри, ещанэу Тхьэгъэлыджым и къуэр мэшым игъэкIуащ. Тхьэгъэлыдж и къуэр мэшым еплъащ, къыгъэзэжри къэкIуэжри ядэм жыриIэжащ:
— Ди мэшым къеуса къру гупыр зы щакIуэ гуэурым къищIауэ зэтреукIэ, хьэлэч ещI, — жиIэри.
— А щакIуэм и нэгу зыгуэр щIэлъщ, — жиIащ Тхьэгъэлыдж. ЕкIуэкIыурэ, зы зэман дэкIауэ, Тхьэгъэлыджым и къуэр мэшым игъэкIуащ.
— КIуэи иджы зэ къаплъэ ди мэшыр зэрыхъуам, — жиIэри. Тхьэгъэлыдж и къуэр кIуэщ, мэшыр зыригъэлъагъури къигъэзэжри ядэм жыриIэжащ.
— Ди мэшым къеуса кърухэр къэзыукIыу щыта щакIуэм и шабзэр IэщIэуэжри зиукIыжащ, ди мэшри хуабжьу бэвщ, — жиIащ.
— Ди мэшым и нэгу шIэлъар щIэкIащ, — жиIащ Тхьэгъылэдж.
Адыгэ хэгъэгур — Дэхагъэшталъ
♦ Дэхагъэштахь — покровительница красоты.
♦ Адыгэ дэхагъэшталъ — черкесский канон красоты.
♦ Дэхэшталъ -эстетика.
«Здесь Черкесия — родина красоты… « — небезосновательно утверждал немецкий историк культуры Иоганн Готфрид Гердер, посетивший историческую Черкесию во второй половине XVIII века
(Иоган Готфрид Гердер. Идеи к философии истории человечества. Издательство „Наука“, М., 1977).
***
*********
БжыхьакIэ маф. Чъыг-Гуащэм и шIуфэс. Дети с листьями играют…